Sestdien
izbrīvēju sev nedaudz brīva laika un devos uz izstādi „Gaismas avots”. Jau
ienākot izstādes zālē, piedzīvoju pirmo pārsteigumu biļešu pārbaudītājas
izskatā, kura teica: „Ja jums ir kamera, droši fotografējiet! Ir tā vērts!”.
Parasti muzejos fotografēt nākas slapstoties ap stūri un skatoties, vai nenāk
kāds muzeja darbinieks, bet te jau pie pašas ieejas tiek dota tik oficiāla
atļauja! Patīkami! Nu tad jāizmanto šī retā iespēja un fotoaparāts droši jāvelk
ārā no somas, un - aidā! - uz priekšu!
Tā nu es
staigāju un pētīju lampas (jāsaka gan, mākslas darbus, ne lampas!), līdz nonācu
līdz šīs izstādes, iespējams, slavenākajai un visvairāk fotografētajai lampai –
Andras Gulbes lampai „XXL”, milzīga latviešu tautiskā vainaga izskatā. Stāvēju,
aplūkoju lampu, līdz izdzirdēju, ka mani kāds uzrunā. Pagriezos – un ko jūs
domājiet es tur ieraudzīju? - muzeja darbinieci, kas piedāvāja mani
nofotografēt zem lampas! Tas, protams, mani mazliet samulsināja, kā nekā
parasti muzejus uzrauga vecas vai ne tik vecas tantiņas, kas sēž stūrī un klusi
vēro apmeklētājus, bet te darbiniece pati piedāvā nofotografēt mani! Jau otrais
patīkamais pārsteigums no Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja darbinieku
puses. Arī vēlāk šī darbiniece pienāca man klāt un pastāstīja pāris interesantus
faktus par lampām.
Andra Gulbe, lampa „XXL”, 2012
Lai gan kāds nezināms autors
teicis: „Gaisma ir laba, vienalga, kāda ir lampa” (izstādē ik pa laikam pie
sienām vērojami dažādi domu graudi saistībā ar gaismu), man šķiet, ka ir
daudzreiz patīkamāk, ja gaisma nāk no skaista gaismas objekta. Protams, ka
nekas nevar pārspēt dabīgo gaismu saules izskatā, bet šī nu ir tā izstāde, kur
aplūkot lērumu interesantu mākslīgo gaismas avotu, kuriem lielākoties var likt
vienādības zīmi ar mākslas darbu. Kas ir negaidīti – līdzās lampām izstādē
vērojamas arī gleznas, kurās jūtama gaismas klātesamība, tādejādi padarot šo
izstādi vēl bagātīgāku.
Magone Šarkovska „Prožektors”, 2010
Vineta Kaulača „Oranžā gaisma”, 2011
Izstādē
aplūkojamas lampas no 20. gadsimta ieskaņas līdz mūsdienām, ļaujot vērot
gaismas ķermeņu attīstību cauri gadsimtam. Jāsecina, ka lampas ir izcils
laikmeta un tajā valdošās modes atspoguļotājs.
Daudzi
gaismas ķermeņi ir stikla, metāla un citu materiālu mākslas augstākā pilotāža,
bet tai pat laikā skatāmi arī vienkārši, bet efektīgi darbi, kas iedvesmo pašam
ķerties pie lampu izgatavošanas. Vienkāršie darbi gan liek aizdomāties arī par
to, vai mūsdienās nav kritušās prasības mākslai, bet varbūt, ka viss ir
kārtībā, jo „viss ģeniālais ir vienkāršs”, un šī mākslas vienkāršība ir mūsu
gadsimta pazīme. Īstenībā, formu vienkāršība manai gaumei bieži vien ir daudz
patīkamāka, nekā seno laiku „ciku caku”, bet dažreiz šī vienkāršība šķiet pārāk
liela, lai darbu varētu saukt par mākslu. Ja agrākos laikos bieži vien
svarīgākais faktors bija greznība, tad mūsdienās, līdz ar konceptuālās mākslas
parādīšanos, mākslā bieži izmanto lakoniskas formas, ietverot darbā vai darba
nosaukumā kādu ideju. Tiesa gan, neizlasot idejisko pamatojumu, dažreiz mākslas
darbā kādu māksliniecisku vērtību grūti pamanīt. Bet varbūt tas ir uzdevums
katram pašam – saskatīt savu ideju.
Salīdzinot 20. gadsimta sākuma
lampas ar mūsdienās tapušajām, redzams, ka lampas zaudējušas savu pārspīlēto
greznumu, daudzi mākslinieki pievērsušies 60. gadu vienkāršībai, bet, protams,
ne jau visi. Arī materiāli kļuvuši savādāki. Ja agrāk darbos dominēja stikls,
metāls, porcelāns, tad tagad parādās arī dažāda veida papīrs, koks, audumi un
eksperimenti ar citiem materiāliem.
Griestu lampa, 19. gs. b.– 20. gs. s.; Petrolejas galda lampa, 19. gs.
b. – 20. gs. s.
Izrādās, ka
ne tikai mūsdienās ražotāji domā, kā apvienot dažādu priekšmetu īpašības vienā
– arī šī 20. gs. sākuma lampa ir „divi vienā” – tā kalpoja ne tikai par
apgaismes ķermeni, bet arī par vāzi.
Apgaismes ķermenis – vāze, 19. gs. b. – 20. gs. s.
Petrolejas galda lampa, 20. gs. s; Lustra, 20. gs. s.
Sienas lampa, 20. gs. 20. gadi
Galda lampa, 20. gs. 20. gadi
INRE SCANDINAVIAN DESIGN - Pols Heningsens, galda lampa „PH 3/2”, 20.
gs. 20. gadi
INRE SCANDINAVIAN DESIGN - Pols Heningsens, griestu lampa „Sniega pika”, 1924
Romans Suta, galda lampa, 20. gs. 30. gadi
Galda lampa, 20. gs. 50. gadi
Dienasgaismas apgaismes ķermenis, 1957
Mani ļoti
piesaistīja šīs stāvlampas vienkāršās, bet plūstošās līnijas. Pat bez spuldzes,
tā rada gaišuma iespaidu. Stāvlampa ir ļoti funkcionāla – to var pielietot arī
kā nelielu plauktiņu.
Stāvlampa, 20. gs. 60. gadi
Stāvlampa, 1962
Šī
lampa ar savu apaļo formu un saules starus atgādinošo veidolu man iepatikās jau
pa gabalu. Pienākot tuvumā, man bija liels pārsteigums par to, ka izmantotais
materiāls ir visparastākie plastmasas kokteiļu salmiņi! Vienīgais, kas manā
skatījumā bojā lampas koptēlu, ir melnās kājas...
Galda lampa, 20. gs. 70. gadi
Arnolds Vilbergs, lustra, 1974
Manuprāt,
vislielākā dizaina vērtība šajā izstādē ir šīm baltajām skandināvu dizaina
lampām. Balts pats par sevi vienmēr ir vērtība, bet šeit klāt nāk interesantas
spēles ar materiāla formu, piedodot tam brīnišķīgu plastiskumu, tajā pat laikā
nezaudējot formu tīrību.
INRE SCANDINAVIAN DESIGN – Pols Kristiansens, stāvlampa „Le Klint 381A”
INRE SCANDINAVIAN DESIGN – Brita Kornuma, griestu lampa „Norm 03”
INRE SCANDINAVIAN DESIGN – Pols Kristiansens, stāvlampa „Le Klint 343"
Arvīds Endziņš, lampa „Gurķis”, 1996
Gints Zilbalodis, Dace Zēģele, lampa „Pelēkā Bilibaba”, 2000
Arvīds Endziņš, lampa „Sudraba mākonis”, 2002
Kristīne Šica, lampas „Ceļojuma atspulgi I - II”, 2006
Tautiskais vainags šajā izstādē
nebija vienīgais XXL palielinājumā radītais objekts – izstādē aplūkojama arī
šāda milzīga izmēra galda lampa, kas izveidota par godu 1937. gadā radītās
lampas „L1” septiņdesmitajai pastāvēšanas jubilejai.
INSPIRA – Jac Jacobsen, stāvlampa „The Great 1”, 2007
INSPIRA – Mario Nanni, stāvlampa „Lucciola” (tulk. no itāļu val. –
„Jāņtārpiņš”), 2008. Lampas vēstījums – ne vienmēr telpā pati svarīgākā ir
gaisma
Kur nu vēl
vienkāršāk? Divas koka plāksnes un spuldze – lampa gatava!
Ilze Začeste, lampa „Spole”, 2009
Lai gan lampa izskatās trausla,
tā ir izgatavota no koka!
MAMMALAMPA – Ieva Kalēja, lampa „Viedā”, 2009
Šī lampa ir pavisam vienkārša –
no papīra sapīta bize, taču efekts ir satriecoši labs! Tā vien gribas skatīties
uz šo lampu vēl un vēl...
MAMMALAMPA – Ieva Kalēja, lampa „Līgava”, 2009
Cilvēkam jābūt izdomas bagātam un
asprātīgam, lai no veca spaiņa un citiem metāllūžņiem izgatavotu baudāmas
lampas, kas uz sienas rada skaistus gaismas rakstus. Piedevām, ieskatoties
tuvāk, redzams, ka lampas izšūtas krustdūrienā! Visnotaļ neiedomājama
kombinācija – metāllūžņi un rokdarbi. Bet rezultāts labs un arī dabai
draudzīgs, jo izgatavots no atkritumiem, kurus savādāk pielietot vairs
nevarētu.
Severija Inčirauskaite – Kriaunevičiene, stāvlampa,
2010
Severija Inčirauskaite – Kriaunevičiene, sienas lampa,
2010
Marta Ģibiete, lampa no kolekcijas „Bubaklampa”, 2010 – 2011
INSPIRA – Tobias Grau GmbH, galda lampa „Falling in Love”, 2011
Šī manā skatījumā ir viena no
izstādes skaistākajām lampām, kas rada skaistu, mazliet noslēpumainu noskaņu.
Aigars Lenkēvičs, lampa „Jubilācija”, 2011
Kopumā varu
teikt, ka šī izstāde ir ļoti interesanta un skaista, bagāta ar daudzveidīgiem
objektiem. Noteikti ir vērts atlicināt nedaudz laika, lai aizietu uz „Gaismas
avotu”! Tur var gan priecēt acis ar skaistām lietām, gan gūt iedvesmu un idejas,
lai arī pats radītu ko skaistu.
J. V. Gēte
teicis: „Iespējams, ka kādu dienu, no mums visiem mirdzēs gaisma, un tad nebūs
vajadzības pēc jebkāda cita gaismas avota”, cerams, ka kādreiz tā notiks, bet,
kamēr mums vēl ir vajadzīgi gaismas avoti, aizejiet uz šo izstādi! Kas zina,
varbūt tieši tad, kad mēs būsim pilni ar skaistiem iespaidiem, no mums tiešām
sāks mirdzēt gaisma?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru